štvrtok, 1 mája, 2025
HomeZ domovaEurópska komisia plánuje nový „bič“ na vodičov. Sprísniť sa plánujú technické kontroly...

Európska komisia plánuje nový „bič“ na vodičov. Sprísniť sa plánujú technické kontroly ich vozidiel

Europoslanci prišli s ďalším „nevídaným“ návrhom. Týka sa technickej kontroly vozidiel, ktorá je už v súčasnosti pomerne prísna. Na druhej strane, po cestách aspoň nejazdia kadejaké vraky.

Technická kontrola vozidla je pre mnohých vodičov doslova strašiakom. Hoci si veria, že s jeho autom je všetko v poriadku, isté pochybnosti však majú. Aj vďaka poctivej kontrole sa každoročne podarí odhaliť stovky vozidiel, ktoré by na ceste nemali čo robiť. Zrejme ale bude ešte horšie.

Zaužívané pravidlá kontrol sa zmenia

Európska komisia (EK) totiž navrhuje modernizáciu systému technických kontrol vozidiel. Reaguje tak na technologický vývoj, nárast elektromobility a potrebu prísnejšieho dohľadu nad staršími vozidlami. Informuje o tom magazin.autobazar.sk, podľa ktorého technické kontroly tak, ako ich poznáme dnes, platia už niekoľko rokov.

Napriek tomu sa vďaka nim podarí každoročne odhaliť stovky technicky nespôsobilých vozidiel, ktoré môžu predstavovať potenciálne riziko pre ostatných vodičov. V blízkej budúcnosti sa však zaužívané pravidlá štátom nariadených kontrol technického stavu vozidla pravdepodobne zmenia.

Cieľom je kompletná revízia pravidiel EÚ

Nad zásadnými zmenami, ktoré sa nemusia páčiť tisícom slovenských vodičov totiž najnovšie uvažuje Európska komisia. Cieľom jej nového návrhu je kompletná revízia pravidiel Európskej únie týkajúcich sa bezpečnosti cestnej premávky a evidencie vozidiel. Tým sa má docieliť aj zlepšenie bezpečnosti na cestách a zníženie emisií prachových častíc a skleníkových plynov.

Nové pravidlá, o ktorých bude EK diskutovať v riadnom legislatívnom konaní, majú reflektovať aktuálnu situáciu v automobilovom priemysle. Znamená to asi toľko, že pôjde o prispôsobenie legislatívy rastúcemu počtu elektromobilov a novým technológiám. Návrh tiež počíta so zavedením prísnejšieho testovania asistenčných systémov. 

Zaviesť sa má digitálna registráciu vozidiel

Z pohľadu bežného používateľa je dôležitá najmä informácia o kratších intervaloch technickej kontroly pre staršie vozidlá. Konkrétne sa hovorí o nutnosti predložiť osobné autá a dodávky staršie ako 10 rokov na technickú kontrolu každoročne. Súčasťou noviniek má byť aj prísnejšie monitorovanie vyprodukovaných emisií spolu s testovaním na odhalenie znečistenia spôsobeného jemnými prachovými časticami.

EK tiež plánuje v rámci novej legislatívy zaviesť digitálnu registráciu vozidiel, ktorá má za cieľ chrániť občanov pred podvodníkmi. Hlavným cieľom má byť predovšetkým upozornenie na stočené kilometre. Všetky navrhované zmeny budú súčasťou plánu EÚ týkajúceho sa bezpečnejších ciest. Aktuálne sú revízie dokumentov v legislatívnom procese pripomienkovania. Po ich prípadnom prijatí vydá EK delegované a vykonávacie akty pre konkrétne aspekty na úrovni jednotlivých členských štátov EÚ.

Viac zachránených životov a menej zranených

Podľa odhadov by nové opatrenia mohli zachrániť až 7-tisíc životov medzi rokmi 2026 až 2050 a zároveň zabrániť až 65-tisícok vážnych zranení. Aktuálne platné predpisy pre technické kontroly na európskej úrovni sú účinné od roku 2014. Novelizácia troch smerníc – o pravidelných technických kontrolách vozidiel, o dokumentoch k registrácii vozidiel a o kontrolách úžitkových vozidiel na cestách – tak reflektuje potrebu reagovať na najnovšie trendy.

Predkladaná revízia sa konkrétne dotýka týchto oblastí:

  • Nové spôsoby testovania – podrobnejšie testovanie technického stavu elektromobilov spolu s novými testami elektronických asistenčných a bezpečnostných systémov
  • Nové emisné testy – odhaľovanie vysoko znečisťujúcich vozidiel pomocou pokročilého monitorovania ultrajemných častíc a NOx
  • Prevencia podvodov – digitálna kniha vozidla zaznamenávajúca stav odometra priamo do nadnárodných databáz spolu s cezhraničnou výmenou údajov
  • Kontroly starších vozidiel – každoročná kontrola osobných áut a dodávok starších ako 10 rokov
  • Digitalizácia – vydávanie elektronických dokladov o registrácii vozidla a certifikátov o technickej kontrole
  • Uznávanie certifikátov – uznanie technickej kontroly z iného členského štátu EÚ počas šiestich mesiacov
  • Lepšia správa údajov – efektívnejší prístup k údajom pre jednotlivé stanice technickej kontroly
Súvisiace články

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Najčítanejšie