Nová zelená politika Európskej únie robí poriadne vrásky motoristom naprieč Európou. Lídri EÚ chcú, aby sa vozidlá s benzínovým a dieselovým spaľovaním prestali používať čo najskôr, a prešlo sa na autá s elektrickým pohonom.
Bohatí europoslanci si za honbou za zelenou Európou neuvedomujú, že v nej žije množstvo ľudí, ktorí si kúpiť nové auto jednoducho nemôžu. A to na elektrický pohon už vôbec nie. Aj tie najbežnejšie sú totiž stále nielen veľmi drahé, ale majú aj množstvo iných nedostatkov. Napriek tomu niektoré štáty autá na fosílne palivá začínajú už teraz diskriminovať.
Zákaz bude platiť aj pre menšie mestá
Slovensko, našťastie, zatiaľ medzi krajiny, v ktorých plánujú obmedziť predaj áut na benzínový či dieselový pohon nepatrí. Horšie sú na tom však Taliani, kde im ich vláda podľa portálu interez.sk oznámila úplný zákaz dieselových vozidiel Euro 5 od 1. októbra 2025. Teda ešte v tomto roku! Zákaz sa má rozšíriť aj na malé mestá s počtom obyvateľov presahujúcim 30-tisíc, čo predstavuje drastický posun v automobilovom priemysle krajiny.
Normu Euro 5 spĺňajú autá vyrobené do roku 2014 a staršie. Aj talianska vláda sa usiluje o zelenú budúcnosť, v ktorej sa spaľovacie motory už nebudú vyrábať, a jej cieľom je úplný prechod na elektrické vozidlá do roku 2035. Táto iniciatíva vyvoláva otázky o praktickosti takéhoto prechodu, najmä vzhľadom na to, že dieselové vozidlá v súčasnosti dominujú talianskemu automobilovému trhu.
Elektrické autá zatiaľ s problémami
Dieselové motory sú v Taliansku dlhodobo uprednostňované a mnohé rodiny sa na ne spoliehajú pre ich odolnosť a účinnosť. Navyše, Taliansko má nielen jeden z najstarších vozových parkov v Európe, ale prevahu v ňom majú práve dieselové autá. Dieselové motory predstavujú za posledné tri desaťročia významný technologický pokrok.
Používajú sa nielen v osobných vozidlách, ale zohrávajú kľúčovú úlohu aj v komerčnej doprave. Životnosť a palivová účinnosť naftových motorov z nich robí atraktívnu možnosť pre mnohých vodičov. Aj talianska vláda ale podporuje prechod na elektrické vozidlá, lenže potrebná infraštruktúra na veľké množstvo elektrických vozidiel je v krajine stále nedostatočne rozvinutá.
Okrem toho, existujú obavy o dostupnosti elektriny, pretože súčasná energetická sieť nemusí byť schopná zvládnuť dopyt miliónov elektrických vozidiel. Otázky o udržateľnosti elektrických vozidiel vyvoláva aj vplyv výroby elektriny, a najmä tej z uhlia, na životné prostredie.