Väčšina zákazníkov už asi „vyrástla“ z toho, že vo veľkých obchodných reťazcoch robia všetko pre to, aby si zákazník nakúpil čo najlacnejšie, či najvýhodnejšie a ako im záleží na našej, teda zákazníckej spokojnosti. Pravda je, že sme pre nich zaujímaví len dovtedy, kým nezaplatíme nákup. A aby sme nakupovali práve u nich, skúšajú na nás množstvo psychologických trikov. A robia to aj e-shopy. Veď aj oni si musia udržať podiel z trhového koláča. Poznáte ich?
Obchody idú na to rafinovane – cez naše zmysly a mnohokrát emócie. Sledujte etikety, porovnávajte cenovky a nenakupujte s prázdnym žalúdkom. Budete voči trikom obchodov „odolnejší“.
Príjemná hudba
V obchodoch mnohokrát príjemná, pomalá hudba strieda „staré hity“. Zoznam vôbec nie je náhodný. Pomalá hudba spomalí aj váš krok a teda máte čas všimnúť si ešte čipsy, ktoré má rada vaša dcéra, či obľúbené pivo vášho milovaného. Nuž a staré hity nám pripomínajú kopec zážitkov z mladosti … Na chvíľku sa zamyslíte a to je zase pár sekúnd na to, aby ste si všimli niečo, čo vlastne vôbec nepotrebujete.
Vôňa chleba
Kto by odolal čerstvému, voňavému chlebíku, aký vedela upiecť snáď len babka na dedine? Keď ste ako dieťa vstávali zo šuchotavých perín… Stop, vážení. Nepíše sa rok 1990 a vy nie ste u starých rodičov. Ste v obchode, kde niekto starostlivo rozptýlil umelú arómu, aby vám čerstvý chlieb podráždil chuťové bunky a vyvolal spomienky.
Tie vozíky snáď rastú
Aj to je jeden z trikov – košík predsa treba naplniť a vám sa ten košík zdá akýsi prázdny. Určite ste na niečo zabudli. Veď ešte aj toto, aj tamto by sa doma zišlo… Odborníci odhadujú, že nákup takto môže stúpnuť aj o 40 percent.
Rozloženie tovaru
Vôbec nie je úplnou náhodou to, že mlieko, mliečne výrobky a mäso sú úplne vzadu. Kým sa k nim dopracujete, musíte prejsť celý obchod. Cestou za mliekom a odtiaľ ku pokladni vám niečo určite „podá ruku“.

AKCIA! Na to počujeme všetci
Internet je plný fotiek, či dokonca videí o tom, ako zákazník povytiahne cenovku s červeným nápisom „Akcia“ a pod ňou je pôvodná, možno ešte nižšia cena. Keď chodíte do obchodu pravidelne, tak viete, že ak „vaše“ mlieko bežne stojí 90 centov, eurová „akciová“ cena vás nemôže ohúriť.
Pozrite sa občas aj hore, či dolu
Vo výške očí nám obchodníci naukladajú najdrahší tovar. Treba využiť „pohodlnosť“ zákazníka, ktorý sa zrejme nebude naťahovať, prípadne zohýbať. Vy tak skúste urobiť. Objavíte aj lacnejšie produkty. A nezabúdajte, že to isté platí aj pre detské očká.
Lákavé osvetlenie
To sa týka nie len potravín, ale aj odevov. Určite ste si už kúpili niečo, v čom ste pod svetlom v kabínke vyzerali výborne, no vyskúšali ste si to doma a … viac ste to zo skrine nevytiahli. V obchodoch s potravinami má tovar vyzerať chutnejšie, čerstvo a – lákavo.
Výrobok „sa scvrkol“
Možno ste si to už všimli – vaše obľúbené pečivo síce stojí 60 centov rovnako, ako pred rokom, no je o poznanie ľahšie. Odborníci tomuto javu hovoria „šrinkflácia“. Všímajte si teda jednotkovú cenu, tá vám všeličo napovie.
Rovnako sa nenechajte nalákať ani na XXL balenia. Aj tu porovnajte cenu za kilo, či liter produktu.
Má e-shop dobré recenzie?
Mnohí z nás ešte pred tým, ako v internetovom obchode nakúpia, si pozrú jeho recenzie. „Overený zákazník“, ktorý vychvaľuje do nebies vôbec nemusí byť reálny. Ak recenziu písal príbuzný šéfa e-shopu, je to ten lepší prípad.
