piatok, 6 júna, 2025
HomeZ domovaEÚ opäť rozosmútila vodičov starších vozidiel. Problém budú mať najmä majitelia dízlov

EÚ opäť rozosmútila vodičov starších vozidiel. Problém budú mať najmä majitelia dízlov

Európska únia a väčšina lídrov jej členských krajín tlačia na to, aby sa na cestách objavovalo stále viac vozidiel na elektrický pohon, u ľudí však stále prevládajú vozidlá na fosílne palivá.

Elektrické autá sú možno ekologickejšie, na obľube im to ale nepridáva. A to i preto, že stále sú oproti tým klasickým oveľa drahšie, ich nabíjanie trvá dlhšie ako čerpanie PHM u konkurencie, batérie majú menší dojazd ako plná nádrž a tiež pri poškodení batérie po havárii sa môže vyhodiť do šrotu rovno celé auto. O dosť častých požiaroch týchto vozidiel ani nehovoriac.

Nové pravidlá technických kontrol

Medzi najobľúbenejšie vozidlá stále patria tie s naftovými motormi. Aj preto, že tie s vyšším ročníkom výroby ešte stále dobre slúžia, ich majitelia sa ich neradi zbavujú. Majitelia starších dieselových vozidiel sa však môžu teraz pripraviť na nepríjemné prekvapenie. Ako informuje portál autotrendy.sk Európska únia pripravuje nové pravidlá technických kontrol, ktoré budú pre mnohé staršie vozidlá s naftovými motormi prakticky rozsudkom smrti.

Európska komisia a poslanci v europarlamente opäť pritvrdili. Tentoraz si zobrali na mušku staršie autá s dieselovými motormi. Komisia pre dopravu a cestovný ruch Európskeho parlamentu pracuje na novej verzii smernice o povinných technických kontrolách. Podľa nadštandardne platených europoslancov ide oficiálne o zlepšenie bezpečnosti a čistoty ovzdušia.

STK-čky s novým zariadením

V praxi to však znamená, že mnohí majitelia starších dieselových áut sa budú musieť so svojimi vozidlami rozlúčiť. Jedným z kľúčových návrhov europoslancov je zavedenie povinného testovania emisií pevných častíc a oxidov dusíka (NO2) počas technických kontrol. Na Slovensku sa v súčasnosti kontrola emisií obmedzuje len na meranie dymivosti, teda detekciu sadzí.

Ide o jednoduché testovanie, ktoré v podstate nič neodhalí, pokiaľ auto nedymí ako parná lokomotíva. Nové predpisy ale prinútia stanice technickej kontroly zakúpiť špeciálne zariadenia, ktoré dokážu nielen odhaliť prítomnosť filtra pevných častíc (DPF), ale aj skontrolovať, či funguje správne. Dnes je odstránenie DPF filtra nielen nelegálne, ale prakticky nezistiteľné. 

Každoročná technická prehliadka

Po zmenách však už nebudú žiadne pochybnosti – auto bez funkčného filtra jednoducho technickou kontrolou neprejde. Nové predpisy tak teda zasiahnu najmä staršie vozidlá. Týka sa to áut starších ako 10 rokov, ktorých majitelia budú musieť absolvovať technickú kontrolu každý rok. A tu začínajú problémy. Od roku 2009, keď bola zavedená norma Euro 5, totiž výrobcovia montovali DPF filtre povinne. 

Problémom je, že po najazdení 200-250 tisíc kilometrov sa väčšina filtrov upcháva a prestáva fungovať. Ich výmena vychádza na niekoľko stoviek až tisíc eur, preto ich mnohí vodiči jednoducho odstránili. Po zavedení nových pravidiel EÚ to ale už nebude možné. V praxi sa môže stať, že technicky úplne funkčné vozidlo nedostane pečiatku len preto, že nespĺňa emisné normy. 

Sťaženie podvodov s tachometrami

Pre mnohých majiteľov to znamená jedno – koniec jazdy s takýmto autom. Investícia do nového filtra totiž môže byť jednoducho nezmyselná, ak je hodnota auta nižšia než náklady na opravu. To však nie je koniec zmien. EÚ plánuje zaviesť povinné zaznamenávanie najazdených kilometrov počas každej technickej kontroly vo všetkých členských štátoch. 

Na Slovensku to síce funguje už niekoľko rokov, pri kúpe ojazdeného auta z Nemecka či Talianska však nikto nemá istotu, či tachometer nebol upravený. Aj toto majú nové predpisy zmeniť. Informácie o najazdených kilometroch sa budú posielať do centrálnej európskej databázy, čo výrazne sťaží podvody s tachometrami.

Súvisiace články

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Najčítanejšie