Európsky parlament už ohľadom automobilizmu povymýšľal skutočne rozličné absurdnosti. Od zákazu predaja vozidiel na fosílne palivá, cez kratšie intervaly technických prehliadok až po možnosť šoférovať autá pre seniorov. Prirodzene, aj tu pripravujú zmenu k „lepšiemu“.
Argumenty, prečo nepúšťať vodičov v staršom veku za volant sú tie, že už nemajú taký reakčný čas, za volantom sú menej pozorní, a tiež že ich počas jazdy postihujú rozličné zdravotné problémy. Faktom ale je, že štatisticky spôsobili seniori za volantom menej tragických nehôd ako mladí „hrdinovia“, ktorí si zmýlili cestu so závodnou dráhou a vôbec nedokážu zhodnotiť svoje vodičské schopnosti.
Posudzovania musia byť individuálne
Najnovšie sa upriamuje pozornosť odborníkov na možnosť skracovania platnosti vodičských preukazov pre vodičov nad 65 rokov, ktorú pripúšťa aj nová legislatíva. V praxi by to podľa portálu autoviny.sk znamenalo, že členské štáty si budú môcť rozhodnúť, či budú vyžadovať častejšiu obnovu vodičských preukazov práve pre túto vekovú skupinu. Napríklad každých päť rokov.
Na túto možnosť zareagovala AGE Platform Europe, zastrešujúca organizácia hájaca práva starších ľudí v EÚ. Vo svojom stanovisku upozorňuje, že zavedenie automatických vekových obmedzení bez individuálneho posúdenia môže predstavovať formu diskriminácie. Podľa ich názoru by každý vodič mal byť posudzovaný podľa zdravotného a psychického stavu, nie výlučne na základe veku.
Pravidlá musia byť spravodlivé
Mnohí starší vodiči sa totiž aktívne a bezpečne zapájajú do cestnej premávky a akékoľvek neopodstatnené obmedzenia môžu mať výrazný dopad na ich mobilitu, nezávislosť a kvalitu života. Pravidlá by tak mali zostať spravodlivé a zohľadňovať individuálne schopnosti jednotlivcov. Treba však pripomenúť, že štatistiky dopravnej nehodovosti zároveň ukazujú vyššie riziko v tejto vekovej kategórii.
Len za prvých sedem mesiacov roka 2024 bolo evidovaných 2 688 dopravných nehôd, pri ktorých boli účastníkmi osoby nad 65 rokov. Pri týchto nehodách utrpelo zranenia 779 osôb a 24 osôb prišlo o život. Práve tieto údaje sú argumentom pre krajiny zvažujúce prísnejšie pravidlá pre starších vodičov. Únia sa týmto krokom snaží posilniť bezpečnosť na cestách a zároveň kontrola vodičských oprávnení.
Podmienkou sú pravidelné prehliadky
Debata o vekových limitoch sa aj práve preto dostáva do centra pozornosti aj na Slovensku. Vodiči u nás, ktorí dosiahnu vek 65 rokov a chcú pokračovať v šoférovaní, musia absolvovať pravidelné lekárske prehliadky, aby sa zistilo, či sú stále spôsobilí viesť motorové vozidlo. Tento postup je stanovený zákonom a je dôležitý na zaistenie bezpečnosti na cestách.
Prehliadky majú za cieľ posúdiť fyzické a duševné schopnosti vodiča. Držitelia slovenského vodičského preukazu sú vo všeobecnosti povinní absolvovať pravidelnú lekársku prehliadku až po dovŕšení 65 rokov. Následne sa tieto prehliadky vykonávajú každých päť rokov, teda vo veku 65, 70, 75, 80 rokov a podobne.
Dôsledky neabsolvovania prehliadky
Profesionálni vodiči a osoby vedúce motorové vozidlá skupín C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D a DE sú povinní absolvovať pravidelné lekárske prehliadky každých päť rokov, pričom po dovŕšení 65 rokov sa interval skracuje na každé dva roky. Vodiči skupiny B musia absolvovať prvú lekársku prehliadku po dosiahnutí 65 rokov. Cieľom týchto prehliadok je posúdiť zdravotnú spôsobilosť vodiča na riadenie motorového vozidla.
Ak vodič nad 65 rokov neabsolvuje povinnú lekársku prehliadku, môže to mať nasledujúce dôsledky:
- Neplatnosť vodičáku: vodičský preukaz sa stane neplatným, pretože zdravotná spôsobilosť vodiča nie je potvrdená. Vodič tak nebude oprávnený viesť motorové vozidlo.
- Pokuta: ak je vodič pristihnutý pri riadení motorového vozidla bez platnej lekárskej prehliadky (a tým aj bez platného vodičáku), môže mu byť uložená pokuta.
- Možné ďalšie sankcie: v prípade, že vodič spôsobí dopravnú nehodu alebo sa dostane do iného problému na ceste bez platnej lekárskej prehliadky, môže čeliť prísnejším sankciám vrátane prípadného odobratia vodičského preukazu.
Je teda dôležité, aby vodiči nad 70 rokov (skupiny C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D a DE), pravidelne absolvovali tieto prehliadky každé dva roky, aby si udržali oprávnenie na riadenie motorového vozidla a vyhli sa tak právnym problémom.