Pamätáte sa ešte na televíznu reklamu: „Nič nie je nemožné… Toyota!“ Tak presne takého „nemožné“ predviedli čínski cestári pri výstavbe diaľnice.
Slovenská diaľnica D1 je určite celosvetovým unikátom. Jej výstavba začala ešte v roku 1972, lenže dodnes nie je jej 512 km úsek dokončený. Teda ani po 53 rokoch!!! Kedy sa prejdú vodiči po nej z Bratislavy do Košíc sa ani teraz nedá s určitosťou povedať, pretože – čo ak opäť niečo nepredvídané „vyskočí“?
Autonómne stroje a umelá inteligencia
Ako na to pri stavbe diaľnic nám v Európe ukázali Chorváti, ale to, čo predviedli „komunistickí“ Číňania je pre Slovensko ako z inej galaxie. Všetci tí, ktorí si pozrú video zverejnené na sociálnej sieti národniarom a vlastencom Milošom Kováčikom uznajú, že takéto niečo je na Slovensku hotové sci-fi. V Číne totiž postavili diaľnicu roboty za pomoci umelej inteligencie a bez asistencie jediného človeka!
Čína tak opäť posunula hranice technológií. „Na novom 158-kilometrovom úseku diaľnice medzi Pekingom, Hongkongom a Macaom totiž nepracovali ľudia, minimálne nie priamo na stavbe. Všetku prácu totiž zvládli autonómne stroje poháňané umelou inteligenciou, ktoré sa postarali o asfaltovanie, zhutňovanie a dokonca aj osadzovanie obrubníkov úplne bez zásahu človeka,“ prezrádza v statuse Kováčik.
Na prácu strojov ľudia iba dohliadali
Tento projekt sa tak stal prvým rozsiahlym autonómnym stavebným projektom svojho druhu na svete. Celý proces stavby bol podľa Kováčika výsledkom vysoko presnej spolupráce strojov. Povolané boli autonómne roboty, drony a ďalšie zariadenia vybavené pokročilými geolokačnými a polohovacími systémami. „Ľudia sa síce nachádzali v okolí, no len v úlohe dohľadu a samotná práca sa odohrávala bez ich priamej účasti,“ prízvukuje Kováčik.
Základom úspechu boli sofistikované AI algoritmy, ktoré v reálnom čase navigovali autonómne stroje po prednastavených trasách s neuveriteľnou presnosťou. „Použitý bol čínsky satelitný systém BeiDou, v kombinácii s technológiami na vyhýbanie sa prekážkam a núdzové zastavenie, čo zabezpečilo bezpečnosť aj v nepredvídateľných situáciách na stavbe,“ vysvetľuje ďalej.
Rýchlejšie a presnejšie postavená diaľnica
Automatizácia tak priniesla množstvo výhod, najmä výrazné skrátenie času výstavby, zníženie nákladov na pracovnú silu, ale aj optimalizované využívanie zdrojov. „Výsledkom bola diaľnica, ktorá bola nielen postavená rýchlejšie, ale aj s vyššou presnosťou a kvalitou ako pri tradičnom spôsobe,“ konštatuje Kováčik, podľa ktorého sa týmto zároveň znížili riziká úrazov, keďže sa v rizikových zónach prakticky nenachádzali žiadni ľudia
Tento úsek je len malou časťou väčšieho plánu. Čína sa totiž rozhodla masívne modernizovať svoju diaľničnú sieť a premeniť ju na takzvané „smart roads“. „Tých je už po celej krajine viac ako 2 000 km a okrem samotnej autonómnej výstavby podporujú aj budúce autonómne riadenie. Sú vybavené senzorikou, komunikujú cez 5G a využívajú výpočtovú silu cloudu, čím umožňujú zber dát v reálnom čase aj pre ďalšie dopravné inovácie,“ prezrádza Kováčik.
Na projekte sa podľa Kováčika podieľajú najväčšie technologické mená Číny ako Huawei, Baidu či Alibaba, ktoré spoločne s vládou pracujú na vytváraní národných štandardov pre autonómnu dopravnú infraštruktúru. „Cieľom je zabezpečiť, aby bol prechod na autonómne vozidlá čo najhladší, a to v kombinácii so smart dopravným manažmentom,“ zakončil svoj status Miloš Kováčik.